związek między znaczeniem finału "Wesela", a obrazami Jacka Malczewskiego

nono :: postacie :: INNE

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down

związek między znaczeniem finału "Wesela", a obrazami Jacka Malczewskiego

Pisanie by LAYNE on Wto Wrz 16, 2014 7:13 pm

INTERPRETACJA ZAKOŃCZENIA WESELA

Wesele kończy się tańcem zgromadzonych w izbie Bronowickiej gości, chłopów poruszających się w rytm muzyki chochoła i jego piosenki: "Miałeś chamie złoty róg". Zakończenie "Wesela" zawiera odpowiedź jego twórcy na pytanie, dlaczego Polacy nie są zdolni do walki o wolność. W ocenie Wyspiańskiego naród polski jest zniewolony, ogarnięty marazmem, jest niezdolny do jakiegokolwiek czynu. Nawet cud nie jest w stanie Polaków z tego stanu uratować. Polacy są marionetkami kierowanymi przez innych, bezmyślnymi kukłami wypełniającymi cudze rozkazy, służącymi obcym interesom.

INTERPRETACJA OBRAZÓW MALCZEWSKIEGO

a) "Błędne koło"

Wyspiański jest wnikliwym i obiektywnym obserwatorem, który stawia pytania o przyszłość Polski. Malczewski również stawia pytanie odbiorcy, choć jest ono bardziej uniwersalne. Dotyczy tego, która ze stron przeważy na obrazie, jak również w życiu: jasność czy ciemność? Dobro czy zło?

W dramacie Wyspiańskiego, podobnie jak w „Błędnym kole” można doszukać się podziału i to nie jednego. Najbardziej rzuca się w oczy zróżnicowanie pomiędzy bohaterami występującymi w „Weselu”, gdyż są to odrębne grupy społeczne: chłopi i inteligencja, którzy razem świętują na tytułowym weselu. Inny podział to postacie realistyczne i zjawy, które odwiedzają postacie, odpowiada to na obrazie realnemu chłopcu i wyimaginowanym osobom tańczącym w korowodzie.
Ważnym elementem łączącym oba dzieła jest topos tańca. O ile jednak Malczewski przedstawił taniec nierealnych postaci, jako metafora walczącego ze sobą a jednocześnie nierozerwalnie związanego dobra i zła, o tyle Wyspiański skupił się na konkretnym zagadnieniu.

U niego taneczny korowód przedstawia społeczeństwo polskie, korowód prowadzony jest przez Chochoła, autor chce przez to powiedzieć, że: „ludzie tańczą jak im Chochoł zagra”, czyli nie mają własnego zdania, są ulegli, nie walczą o swoje poglądy, a w szerszym rozumienie, o swój kraj.
Obaj artyści starają się w swoich dziełach również łamać konwenanse, choć każdy na swój sposób. U Malczewskiego konwencje i stereotypy to odrzucone przez młodego malarza wzorniki i mieszanie świata rzeczywistego – chłopiec i metafizycznego – tańczące postacie. Wyspiański również miesza świat realny ze światem poza zmysłowym, poprzez wprowadzenie zjaw ukazującym się poszczególnym bohaterom dramatu. Chęć odrzucenia przez pisarza konwenansów objawia się również w połączeniu ze sobą na jednym weselu dwóch odrębnych grup społecznych: chłopów i inteligencji.

Obaj twórcy piętnują również winnych w swoich dziełach. Malczewski umieścił ich po ciemnej stronie obrazu, są to postacie zakute w kajdany, nie wiem za co są ukarane. Natomiast Wyspiański wini społeczeństwo polskie za to, że nie potrafi zorganizować powstania, a daną przez Wernyhorę szansę – złoty róg bohaterowie „Wesela” zaprzepaszczają.
Podsumowując moje rozważania na temat obrazu Jacka Malczewskie i dramatu „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego chciałabym podkreślić dualizm świata nakreślony przez obu twórców. Obaj twórcy ukazują również rolę artysty, który ma być z jednej strony wnikliwym i obiektywnym obserwatorem, który zadaje pytania o przyszłość. Z drugiej zaś jest kreatorem i stwórcą natchnionym przez Boga. Wyspiańskiemu i Malczewskiemu bliska jest również metafizyka, która ukazana jest jako wyimaginowane postacie z obrazu lub jako zjawy, które występują w dramacie.


b) "Melancholia"
Już sam tytuł „Melancholia” wskazuje na związki z młodopolską „chorobą wieku”. Dzieło zapisało się w historii malarstwa polskiego jako manifest symbolizmu. Namalowana z dużym rozmachem scena obejmuje pracownię artystyczną Malczewskiego, postać samego artysty oraz rozpięte sztalugi. Wychodzące spod pędzla alegoryczne postaci uwalniają się z ram płótna i wylewają bezładnie w przestrzeń.
Wśród skłębionych ciał można dostrzec liczne symbole odnoszące się do dziewiętnastowiecznej historii Polski. Stroje i rekwizyty trzymane przez poszczególne postacie wskazują na ich stan społeczny, pochodzenie, profesję. Można dostrzec wśród nich powstańców, kosynierów (kosy postawione na sztorc) i żołnierzy z armii Napoleona (szable i strzelby), duchownych, skazańców, artystów (skrzypce, pędzle, książki), zrozpaczone kobiety i małe dzieci.
Kolumna kieruje się w stronę światła padającego przez okno, jakby próbowała wydostać się na wolność.
Za oknem można dostrzec postać kobiety, która odziana jest w czarne szaty. To właśnie tytułowa Melancholia – to ona stoi na przeszkodzie pochodowi ku wolności. Melancholia powstrzymuje powstańców i mędrców.
avatar
LAYNE
baned
baned

Liczba postów : 691
Join date : 12/09/2013

http://pudliszkikeczup.liberte.tv

Powrót do góry Go down

Re: związek między znaczeniem finału "Wesela", a obrazami Jacka Malczewskiego

Pisanie by LAYNE on Wto Wrz 16, 2014 10:20 pm

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego kończy się tańcem chłopów, zebranych w izbie Bronowickiej, do rytmu granej przez chochoła melodii: "Miałeś chamie złoty róg". W scenie tej zawarta jest odpowiedź na niewypowiedziane pytanie autora: Dlaczego naród polski nie jest zdolny do walki o niepodległość? Zdaniem Wyspiańskiego Polacy są marionetkami wypełniającymi cudze rozkazy, niezdolnymi do jakiegokolwiek samodzielnego czynu. Są zniewoleni, ogarnięci marazmem, melancholią. Na obrazie Jacka Malczewskiego "Melancholia" widzimy podobną sytuację. Rzecz dzieje się w pracowni samego malarza. W tle możemy zauważyć puste już sztalugi, z których postacie uwalniają się i wylewają w przestrzeń. Wśród nich można dostrzec wiele symboli odnoszących się do XIX- wiecznej Polski (między innymi stroje świadczące o stanie społecznym, pochodzeniu i profesji postaci), a także duchownych, skazańców i żołnierzy z armii Napoleona. Tłum kieruje się w stronę okna, lecz na przeszkodzie stoi mu postać kobiety odzianej w czarne szaty. Tytułowej - Melancholii. To ona powstrzymuje powstańców.
avatar
LAYNE
baned
baned

Liczba postów : 691
Join date : 12/09/2013

http://pudliszkikeczup.liberte.tv

Powrót do góry Go down

Re: związek między znaczeniem finału "Wesela", a obrazami Jacka Malczewskiego

Pisanie by LAYNE on Wto Wrz 16, 2014 10:34 pm

Zbieżność możemy także zauważyć w innym obrazie Malczewskiego - "Błędne koło". Najbardziej rzucająca się w oczy kategoryzowanie postaci i podział na "zło" i "dobro". Na obrazie widzimy dwie grupy postaci - jedne z nich uradowane, tańczące - zaś drugie skute w kajdany. W "Weselu" Wyspiańskiego możemy znaleźć wiele podobnych podziałów, chociażby na chłopów i szlachtę, oraz postaci realne i nierealne. W obu dziełach bardzo widoczny jest dualizm świata.
avatar
LAYNE
baned
baned

Liczba postów : 691
Join date : 12/09/2013

http://pudliszkikeczup.liberte.tv

Powrót do góry Go down

Re: związek między znaczeniem finału "Wesela", a obrazami Jacka Malczewskiego

Pisanie by Sponsored content


Sponsored content


Powrót do góry Go down

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry

- Similar topics

nono :: postacie :: INNE

 
Permissions in this forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach